Begeleiding tijdens gesprekken: een steun voor medewerkers
“Ik heb er de hele nacht niet van geslapen,” zegt Esmee (fictieve naam) aan de telefoon. Esmee is een enthousiaste en super gemotiveerde medewerker, die sinds een week of tien is uitgevallen met fysieke en mentale klachten. Ze heeft gesprekken gehad met de verzuimconsulent en de arbo-arts. Er volgt nu een gesprek met Esmee en haar werkgever, waar ze erg tegenop ziet. Ze is bang dat ze niet goed uit haar woorden kan komen, dus ga ik mee naar het gesprek ter ondersteuning.
Waarom begeleiding tijdens gesprekken belangrijk is
Veel medewerkers die wegens ziekte niet kunnen werken en hierdoor een tijd afwezig zijn, voelen een drempel om het gesprek aan te gaan met hun manager of werkgever. Dit geldt ook voor Esmee. Vanuit de arbodienst wordt er samen met de medewerker een plan van aanpak gemaakt en komt ook dit onderwerp op tafel. Tijdens de coachtrajecten bespreek ik met de medewerker wat zij hierin nodig heeft en wat zij in het gesprek wil bespreken.
Van voorbereiding tot gesprek
- Voorbereiding met de medewerker:
- Bespreken wat de medewerker nodig heeft en wil bespreken.
- Bepalen van een prettige locatie voor het gesprek, zoals buiten in de natuur of op kantoor.
- Afspraak maken:
- Een afspraak wordt gemaakt met de manager of werkgever voor een drie-gesprek.
- Faciliteren van het gesprek:
- Ik ben erbij om het gesprek te faciliteren en als steun in de rug van de medewerker.
Communicatie met werkgever
Vooraf neem ik telefonisch contact op met de contactpersoon bij de werkgever om te horen wat er speelt en wat om aandacht vraagt. Inhoudelijk wordt er niets gedeeld over het coachtraject omdat de gesprekken altijd vertrouwelijk zijn. Zowel het contact met de werkgever als de werknemer is belangrijk. Het is een driehoeksverhouding waarin iedereen gebaat is bij duidelijkheid en goede communicatie, met vertrouwen en veiligheid om te delen wat gedeeld wil worden.
De uitkomst
Na het gesprek zegt Esmee opgelucht: “Zo, dat is eruit, ik voel me een stuk lichter. Waar ik zo tegenop heb gezien, viel reuze mee. Ik ben heel blij dat ik dit gesprek heb gehad en hoe fijn de reactie van mijn werkgever is. Ik voel me gehoord door mijn werkgever en ben blij dat jij erbij was, ik voel me gesteund.” De drempel is verdwenen. Zo ontstaat er weer ruimte voor beiden voor een volgende stap.