BALANS

Aanbod

Lifecoaching in de natuur

Voor jou

Voor de werkgever

Vertrouwenspersoon

De 3 principes

Activiteiten

Nelieke life Coaching

4,9
20 reviews

Lifecoach in Harderwijk

BALANS

Vanmorgen liep ik langs dit beeld vlak bij mijn woonplek en zag dit poppetje balanceren.

Hoog in de lucht, alle ruimte om zich heen, met de blik gericht op de volgende stap.

Terwijl dit poppetje, laten we het een hij noemen, druk bezig is om zijn balans te houden, gaat alles om hem heen gewoon zijn gang. De auto’s langs de A28 rijden voorbij, op weg naar werk of andere afspraak, de een heeft haast en de ander rijdt een rustig gangetje. Op het Veluwemeer varen wat boten, de een met de stroom mee en de ander tegen de stroom in. Het poppetje heeft hier geen oog voor, want is bezig om in balans te blijven.

Wat is balans? Wat gebeurt er als je niet balans bent? Wat kan je doen om in balans te blijven?

Dat is voor iedereen anders.

 

 

Het gaat over draaglast en draagkracht. Volgens psycholoog Lidewy Hendriks heeft draaglast en draagkracht te maken met het volgende:

Stress heeft te maken met de hoeveelheid spanning of druk die je ervaart. Wanneer de eisen die aan je worden gesteld of die je aan jezelf stelt, overeenkomen met wat je aankunt, spreken we van gezonde spanning of gezonde stress.

De draaglast (de belasting) en de draagkracht (de belastbaarheid) zijn dan met elkaar in evenwicht.

  • De draaglast wordt gevormd door factoren en eisen uit je omgeving die spanning veroorzaken.
  • De draagkracht wordt bepaald door jouw mogelijkheden om stress te voorkomen en er mee om te gaan.

Er ontstaan problemen wanneer de draaglast groter wordt dan de draagkracht. Bijvoorbeeld doordat er in korte tijd veel gebeurt of het heel druk is, waardoor de draaglast groter wordt (zwaarder). Maar het kan ook zijn dat je moe of ziek bent, waardoor je draagkracht vermindert. Resultaat is dat de eisen die gesteld worden, groter zijn dan wat je aankunt of denkt aan te kunnen.

Hoe kan je omgaan met stress en beter in balans komen?

Een aantal suggesties:

  • Achterhaal de oorzaak van je stress.
  • Ontdek wat je mindset is. Welke gedachten patronen zijn er?
  • Wat zijn belemmerende en wat zijn helpende gedachten?
  • Hoe kijk je daarnaar? Je bent niet je gedachten, je ervaart/hebt gedachten.
  • Hoe is je eet, beweeg en slaappatroon?
  • Uit je gevoelens en emoties, i.p.v. je inhouden. Je mag boos, bang, blij, verdrietig enz. zijn.
  • Je bent niet je gevoel, je ervaart/hebt gevoel.
  • Luister naar de signalen van je lijf.
  • Wat zijn belangrijke waarden voor jou in je leven?
  • Leef je hiernaar?

Wat roept het woord balans bij jou op? Hoe ziet in balans zijn er voor jou uit?