HARTCOHERENTIE

Aanbod

Lifecoaching in de natuur

Voor jou

Voor de werkgever

Vertrouwenspersoon

De 3 principes

Activiteiten

Nelieke life Coaching

4,9
20 reviews

Lifecoach in Harderwijk

HARTCOHERENTIE

Heb je last van stress?

Bij stress ervaar je spanning in je lijf en kan je vaak niet meer helder denken.

Een oefening die ik tijdens het coachen inzet om stress te verminderen is de hartademhaling.

 

Hartcoherentie.

Betekent dat het versnellen en vertragen van je hartslag op elkaar zijn afgestemd.

Als je inademt versnelt je hartslag.

Als je uitademt vertraagt die.

Als we de twee op een regelmatig tempo afwisselen, spreken we over hartcoherentie.

 

Je hartslag wordt bepaald door je gedachten, emoties en je ademhaling.

Zorgen en stress versnellen je hartslag en dit maakt dat er geen evenwicht is tussen spanning en ontspanning.

 

Via je ademhaling kan je je hartritme en jezelf opnieuw in evenwicht brengen.

 

Hierdoor produceert je lichaam minder stresshormonen, zoals cortisol en meer DHEA.

Dit vitaliteitshormoon gaat o.a. vermoeidheid en burn-out tegen.

 

De oefening bestaat uit 3 stappen:

 

Stap 1. De hartademhaling

 

Adem rustig in en iets dieper dan normaal.

Adem 4 tellen in en 6 tellen uit.

 

Stap 2. Hartfocus

 

Blijf rustig ademen, 4 tellen in en 6 tellen uit.

Als dat lekker loopt, leg je je hand op je hart.

Stel je voor dat je door je hart ademt.

Stel je voor dat je zuurstof inademt en afvalstoffen uitademt.

 

Stap 3. Hartgevoel

 

Blijf rustig ademen en met je aandacht bij je hart.

Denk dan terug aan een moment dat je je erg prettig voelde.

Een fijne ervaring waarbij je je gelukkig voelde.

Het kan een moment van liefde, aandacht zijn voor een ander, voor jezelf, voor je huisdier.

Een heerlijke avond tijdens je vakantie, een omhelzing van een vriend/vriendin.

Sta stil bij dit positieve gevoel en ervaar dit gevoel opnieuw.

 

Effect: het kan je helpen onmiddellijk je stress te verminderen. Hoe meer je de oefening toepast op momenten dat je lekker in je vel zit, hoe beter je het toe kunt passen als je je angstig of gestrest voelt.

 

Je kunt deze oefening 2 x per dag 5 minuten doen.

Bijvoorbeeld als je wakker wordt en als je naar bed gaat.

 

Foto: Hartgevoel.

Als ik aan mijn vader denk, in memoriam, dan komen er zoveel fijne herinneringen op.  Zo gingen wij als wij samen op stap waren, altijd langs de Italiaanse ijssalon, soms wel 2 x per dag. Lol dat we daarom hadden. Ik zie mijn vader nog zo zitten aan zijn Dame Blanche.